yerli şairler yabancı şairler
 
ANA SAYFA
Yeni Üye Kaydı
Yeni Şair/Şiir Kaydı
Günün Şiiri
Haberler
Şiir
Üye Sayfası
Forumlar
Sanat Galerisi
E-kartlar
Kimler Bağlı
Anket
İletişim
Yardım
FORUMLARDAN
SiirEvim Hakkında
Yazılanları Oku
Görüş Bildir
Şiir Evim'i destekleyen bütün kullanıcılarımıza teşekkür ederiz.

 
 Hayatı Hayatı Şiirleri Şiirleri Forum Forum Linkler Linkler
Tunay Bozyiğit
Bu sayfaya siirevim.com/sair/tunay-bozyigit yazarak daha hızlı ulaşabilirsiniz.

HAYATI, ESERLERİ
Tunay Bozyiğit

HAYAT: Alamut Kalesi'nden günümüze Seyduna Türküleri

Tunay Bozyiğit'in Alamut Kalesi ve onun yılmaz bekçisi Seyduna'dan (Hasan Sabbah) esinlenerek söz ve bestelerine imza attığı "Seyduna Türküleri ve Şahrud" albümü Anadolu Müzik'ten çıktı.

Şahrud Irmağı'na giden yolun üzerinde, sarp kayaların başında yer alan hayalet bir kale... Alamut Kalesi yani Kartal Yuvası. Kendilerine cennet bahçeleri vaad edilen fedailer ve onların lideri Hassan Sabah, diğer adıyla Seyduna. Tarihin, mistik öğelerin ve aşkın işlendiği 15 türküyü Tunay Bozyiğit'in deyimiyle "yürekleriyle" Hakan Yeşilyurt, Kazım Koyuncu, Hakan Yeşilyurt, Arzu Görücü, Özlem Özden, İbrahim Koç, Hilmi Yarıyıcı, Zülfü Beyhan seslendiriyor.

Bir yıllık emeğin sonunda ortaya çıkan "Seyduna Türküleri ve Şahrud" albümü hakkında bilgi veren yapıtın mimarı, söz ve müziğin yetkin ismi Tunay Bozyiğit, türkülere olan ilgisizlikten yakındı. "Cepten yemeyi seven bir toplumuz. Zaten tüketiciliğin neredeyse yaşam biçimi olduğu bir süreçten geçiyoruz. Ve insanlar üretmek yerine hazırda olanı alıp nisbi değişiklikler yaparak ya da başka enstrümanlar katarak yeniden okuyorlar türküleri" diyen Bozyiğit, türkülere olan sevdasını ve neden böyle bir çalışma yapma gereğini duyduğunu şöyle anlatıyor:

"Bu türkülerimiz gerçekten çok yürekli. Ama ben biraz da kendi yüreğimde karayım istedim. Yılların birikimi türkülerimiz, Anadolu yaşamını aktaran bu ezgiler zaten yüreğimde harmanlanmış. Soluk bulayım istedim. Sözün üstüne söz koyabileyim, sesin yanına ses katabileyim. Varolanı tüketmeyeyim. Öyle bir kaygı da taşıdım. Türkülerimiz yavaş yavaş tükeniyor. Böyle olmamalı. İnsanlar üretmeyi esas almalı"

"Ticari kaygı gütmedik"

Kollektif bir ruhla üretilen albümün düzenlemesini Kemal Sahir Gürel ve Nail Yurtsever'in yaptığını belirten Bozyiğit albümde yer alan sanatçıların hiçbirinin ticari kaygı gütmeden, ortak gönüllülük temelinde çalıştığını vurguladı. "Hepsi usta arkadaşlar, nefesin ustasıdırlar. Yürekleriyle geldiler, katıldılar. Ortak bir gönüllülük esasında üretildi, harmanlandı, ortaya çıktı. Bu nitelik albümü gerçekten güzelleştirdi" diyen Bozyiğit iç dünyasını ve aşk halini Seyduna ve Şahrud'ta imgelediğini belirtti.

Seyduna ve Şahrud'un aşkı

Azeri olduğunu ama Anadolu ve Mezopotamya kültürüyle beslendiğini belirten Bozyiğit, albümdeki her türkünün ayrı bir öyküsünün olmasını çalışmaya renk veren bir olgu olarak tanımladı. Albümün tamamına hakim duygunun aşk, sitem ve sosyal adaletsizlik olduğunu vurgulayan Bozyiğit Seyduna ve Şahrud ile olan yakın ilişkisini ise şöyle açıklıyor:

"Hassan Sabah ilginç bir kişiliktir. Ben tarihi seviyorum. Mezopotamya tarihini, Azeri tarihini okumayı seviyorum. O başkaldırı biçimiyle, o işgale karşı mücadale biçimiyle çok ilginç gelmiştir. Şahrud, özünde bir semboldür. Yani Şahrud denilen birisi yoktur. Alamut Kalesi'nin altında geçen bir ırmağın adıdır. Ben sevdiğim kadını bir suya, bir akan suya benzettiğim için akıp durulan bir şeyden ürettiğim için ve hayat veren bir ırmağa benzettiğim için o ismi kullandım. Ve güzel bir aşk öyküsü oldu. Belki de ayrılıklar, ya da acı, ya da büyü sanatsal üretimin temelinde çok önemli bir yer işgal ediyorlar"

"Göç Kız'ı Kürt halkına atfettim"

Albümde yer alan "Göç Kız" adlı parçayı Kürt halkına atfettiğini belirten Bozyiğit, parçanın öyküsünü ise şöyle anlatıyor: "Bir Kürt Kızı'yla tanıştım. Çok değerli, çok güzel bir insandı. Ama çok küçük yaşında göç etmişti Ege Bölgesi'ne. Fakat toprağına dair hiçbir bilgisi yoktu. Ve çok savruktu. Bir anlamda Kürt halkına benziyordu. Çok da kendi değerlerine her anlamda sahip çıkan bir yanı yoktu. Çok yürekli, çok güzel bir insandı ama altyapı yoktu. Seslenişim bu yüzden."

'Yüreğimi susturamıyordum, habire konuşuyordu'

Albümde şiirlerle ezgilerin yakaladığı bütünsellik hemen her türküde farkediliyor. Şair yönününün daha ağır bastığını belirten Bozyiğit, şiir ve ezgilerinin yakaladığı uyumu şu sözlerle anlatıyor: "İlginçtir herşey hep doğaç geldi. Yüreğimi susturamıyordum. Konuşuyordu, habire konuşuyordu. Yazıyordum, beraberinde ezgi de geliyordu. Asla tasarlanarak bir şey yapmadım. İkincisi her türkünün kesinlikle bir öyküsü var. Kemal Sahir Gürel arkadaşımın düzenlemedeki ustalığı da söz konusu. Biraz yalınlığı esas aldık. Gürültü kirlilliğinden uzak. Piyasa kaygısı gütmeden. Sadece anlatmak istediği ve yüreğimden geleni sadece ifade etmek istedim. Çünkü türkülerimi yaparken de, şiirsel tadı vardı. Ben onları türkü sözü olarak yazmadım, şiir olarak yazdım.

BAYRAM ARSLAN

ESER: Seyduna Türküleri I
Seyduna Türküleri II
Seyduna Türküleri III

 
 20.2.2003 15:31 tarihinde Şiir Evim'e kayıt edildi, sistemde 38 adet şiiri kayıtlı bulunmaktadır.

  • Şiir Evim - SiirEvim.com Hakkında | Yayın Hakkı Notu | Bilgilerin Gizliliği | Künye | Yardım | İletişim
  • Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece SiirEvim.Com'a aittir. Sitemizde yer alan şiirlerin telif hakları şairlerin kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır. Sitenin görsellerini oluşturan sayfaların bir kısmı diğer şiir/kültür/sanat/edebiyat sitelerinden alınmıştır ancak programlanması tamamen Sinan Eldem'e aittir.

    Tüm Hakları Saklıdır Şiir Evim 1999 - 2014 © Ahmet Bahadır UÇAR
    Sayfa 0.227 saniyede yüklendi.